Efterlønner og Pilgrim

Januar 2008

Hvad nu ?

Ja, hvad nu ? .....

Mit arbejdsliv er slut, jeg har pludselig en mængde tid til mig selv.

Jeg har i mange år haft en drøm, en drøm som jeg aldrig har nævnt, selv for mine nærmeste, en drøm om at gå på Pilgrimsruten, Caminoen i det nordlige Spanien.

En drøm om at gå, at reflektere, at mærke friheden, stilheden, leve enkelt, lade vejen og kroppen bestemme, opleve naturen, at foretage både en ydre og en indre rejse.

En drøm om at følge de gamle veje og stier som pilgrimme har fulgt i over tusinde år.

En drøm om en tid kun at have ansvar og forpligtelser overfor mig selv, kun at skal sørge for at mine mest basale behov bliver dækket.

Gå fra morgen til aften, sætte den ene fod foran den anden, kun tænke på at få noget at spise og en seng at sove i, nyde naturen, langsomheden, stilheden og ensomheden.

Jeg vil realisere min drøm !.....

Jeg vil gå fra Pamplona til Santiago de Compostela, en tur på lidt over 700 km.

Jeg vil fortsætte til Cabo de Finisterra (Verdens ende), om jeg går der ud, eller tager bussen vil tiden vise.......

Jeg starter hvis det er muligt, sidst i marts og vil vende hjem omkring d. 20. maj.

Jeg vil så have cá. 50 dage, går jeg omkring 20 km. om dagen vil jeg bruge 40 dage, så er der ekstra dage jeg kan bruge til at kikke mig rundt og holde et par hviledage i.

Forberedelse og tanker omkring turen:

Jeg har fået vandrestøvler i julegave, jeg er nu ved at gå dem til, er startet med korte ture og det giver ikke problemer, ingen vabler, ingen ømme fødder...

Jeg har efterhånden samlet det udstyr jeg skal bruge og satser på at min rygsæk ikke kommer over 7-7½ kg inc. sovepose og et tyndt Fleece tæppe.

2/1 08

Har ansøgt om Mastercard da det includerer en udemærket og rimelig billig Syge/rejseforsikring som dækker 60 dage. Vores forsikringsselskab skulle have 3x så meget som Mastercardet koster, for at forlænge vores nuværende Syge/rejseforsikring med 21 dage.

Jeg har fået brugt det gavekort jeg fik i afskedsgave fra arbejdet, har købt regnslag/Poncho med "pukkel" så der er plads til rygsæk. Fået købt en transportpose til at komme rygsækken i under flytransporten så remmene ikke bliver revet eller ødelagt, og købt et pengebælte.( Tak til alle brugerne i NORD, det er noget jeg får brug for på min tur) Jeg har fået syet en del poser i forskellige størrelser af Pilotnylon så jeg kan holde orden i rygsækken og i mine få ejendele.

I dag har jeg gået 6 km. mine støvler virker gode og der er ikke noget der genere.

Fandt en -Turen går til Nordspanien - i dag på udsalg, 50 kr. ca. 1/3 af normalprisen, den kommer med i rygsækken, der er en hel del om Caminoen i den.

3/1 -08

Gået 7,5 km. i meget stærk blæst og -2 grader.

10/1

Jeg er nu oppe på at gå 12 km. hver anden dag. Jeg har droppet at gå på landevejen, det virker af og til for farligt, så nu går jeg i stedet for ind mod byen, her kan jeg gå på cylelsti de første 4 km. og resten på fortovet.

Jeg venter nu på at Mastercardet jeg har bestilt snart kommer så jeg kan få bestilt flybilletter.

13/1

En tur på 8 km. med rygsæk indeholdende 6,5 kg. Rygsækken var uden hofterem, ikke særlig brede skuldreremme og ikke særlig hensigtsmæssig at gå med, det gav smerter i skuldre og ryg resten af dagen, så næste gang bruger jeg samme rygsæk som jeg skal have med på turen.

Min "gå-hastighed" gik ned fra 6 km. i timen til 5,4 km. i timen, og den vil sikkert blive endnu mere langsom når jeg får 7,5 kg på ryggen.

Vandrestøvlerne er stadig ok at gå i, nu er de vel også ved at være gået til, jeg har det fint i dem, ikke noget der genere, ingen vabler,og god plads til fødderne. Jeg befinder mig dog ikke helt godt med dem, syntes de er tunge og klodsede i forhold til de støvler jeg normalt går langt i. Da jeg ved at det er vigtigt at have den støtte som vandrestøvlerne giver, vil jeg begynde at bruge dem til daglig så jeg måske på et tidspunkt oplever at blive eet med mine støvler, for det er jeg bestemt ikke endnu.

Jeg har modtaget brev at min ansøgning om Mastercard er godkendt og jeg vil modtage kortet i løbet af nogle dage, så kan jeg få bestilt flybilletter, hvis jeg bestiller dem før jeg har kortet dækker forsikringen ikke, så det må vente nogle dage endnu.

15/1

Mastercard er modtaget, så nu skal der kikkes på Internettet efter billige flybilletter.

21/1

Er nu oppe på at gå 17 km., befinder mig stadig ikke godt i støvlerne, jeg vil prøve at finde en løsning.

Har købt en Spansk-Dansk ordbog og en lille bog skrevet af Simon Graves, som hedder Caminovandring for begyndere. Den ser ok ud, han fortæller i dagbogsafsnit om sin egen tur, men beskriver også nogle refugier. Desuden har jeg fundet en fin skematisk oversigt over hvad der findes i de forskellige byer man kommer igennem, Refugie-Bar-Butik-Apotek-Bank m.m., det er helt fint at man ved det er der, så gælder det bare om at finde det hvis man skal bruge det.

8/2

Flybilletten til turen ned er købt, jeg rejser mandag d. 31. marts fra Billund til Barcelona, tager nattoget videre til Pamplona hvor til jeg vil ankomme kl. 5.34 om morgenen d. 1. april.

Jeg vil finde et sted hvor jeg kan tage en overnatning i Pamplona, og starte på Caminoen d. 2. april.

15/2

Første tur med fuld oppakning, 7,8 kg. i rygsækken og en tur på 12 km, hastigheden rimelig, gik uden besvær 5 km. i timen. Støvlerne skal jeg nok bare vænne mig til, havde følgeskab på turen i dag, og koncentrationen fra fødder og støvler blev fjernet til fordel for hyggesnak og at finde den rigtige vej, så jeg har nok min opmærksomhed for meget på mine fødder når jeg går alene på kedelige ruter som jeg kender alt for godt.

Min rejseplan fra Barcelona til Pamplona bliver ændret, køreplanerne er lavet om efter den nye højhastigheds linie Madrid-Barcelona er åbnet i fredags. Jeg ved endnu ikke hvordan, men der er også 6 uger til jeg skal rejse, så der er god tid til at finde noget der passer bedre end den tog afgang jeg havde kikket på.

Jeg er ved at finde ud af om der er et fly jeg kan komme med fra Barcelona til Pamplona, så jeg kan gøre hele turen på en enkelt dag, få en god nats søvn og starte med en kort tur d. 1. april. Jeg har planer om at starte langsom op og forlænge mine daglige ture, men jeg vil ikke op på mere end de 20-25 km . om dagen, jeg vil også have tid og mulighed for at opleve de steder jeg skal overnatte.

24/2

Så er den sidste del af billetten til Pamplona købt. Efter at have kikket mange steder på Internettet fandt jeg en flybillet til rimelig pris fra Barcelona til Pamplona, jeg skal en tur over Madrid, men det er fint at jeg kan være fremme på en dag, havde jeg valgt toget ville jeg ikke kunne nå at være fremme før dagen efter ved 5.30-tiden om morgenen, skulle have rejst det meste af natten, have skiftet tog og haft 1½ times ventetid midt på natten i en lille Spansk by.

Nu må det godt snart blive 31, marts, jeg er bare så klar til at tage af sted, og jeg glæder mig rigtig meget.

3/3

Så er det marts, og jeg kan begynde at tælle ned.

Jeg har i den sidste månd været i mail kontakt med Aase fra Fyn, hun rejser dagen før mig, og vil vente på mig i Pamplona, så finder vi ud af om vores kemi passer så godt at vi kan tilbringe et par måneder med at følges. Vi snakker fint sammen pr. mail, og jeg kan se mange lighedspunkter.

De planer vi begge har med turen har vi lavet hver især før vi kom i kontakt med hinanden, men de er ens på rigtig mange punkter.

Det er rart på nuværende tidspunkt at have en at "tale" med om forventninger og forberedelser, en der forstår hvad man mener og som tænker i de samme baner.

Jeg har også stor glæde af at maile med et ægtepar fra Ålborg området, de har meget erfaring og har gået turen flere gange, af dem har jeg fået mange gode tips og råd.

14/3 Så er der kun 16 dage igen, nu skal Påsken bare overståes, og sjovt nok rykker det slet ikke i mig i år at komme ud og køre i autocamper. Min Camino fylder bare det hele lige nu.

Jeg har modtaget Pilgrimspas fra Foreningen af Danske Pilgrimme, men også lidt brokkeri fra Kasseren over at jeg skulle købe 2 pilgrimspas, hun mente i første omgang at jeg købte et pas til et ikke medlem og at jeg dermed forsøgte at snyde for 25 kr., jeg forklarede hende at jeg selv skulle bruge begge pilgrimspas da jeg skulle være væk ud over de 40 dage som der i passet er plads til stempler til, hun fortalteat jeg bare kunne få et stykke løs papir ind og dermed kun skulle bruge et enkelt pas. Det er ikke det jeg har lyst til, for det første vil et stykke løs papir nemt kunne forsvinde, og for det andet er det for mig et vigtig dokument som jeg sikkert vil sætte pris på at have. Man kan jo bare sætte prisen på Pilgrimspasset op, jeg er da lige glad med om jeg skulle have betalt mere for det, jeg vil bare have hvad jeg skal bruge uden at skulle rende rundt med løse papirlapper. Det er ikke kun mig der var ude for at blive mistænkt for snyderi, Aase havde nøjagtig samme oplevelse da hun også skulle have 2 pilgrimspas. - helt ærlig -

Jeg har senere undret mig over alt den ballade og beskyldninger for snyderi fra kasserens side, det viste sig at foreningen af Danske pilgrimme tjener ganske pænt på at sælge et pilgrimspas, på alle overnatningssteder og i flere kirker undervejs kan man købe nøjagtig det samme pilgrimspas for 1 euro.

21/3

Nu nærmer tiden sig, der er 10 dage til jeg rejser. Vejret på Caminoen ser ikke for godt ud i øjeblikket, det er koldt og flere steder sner det i dag og nattemperaturen er meget tæt på minus grader.

Jeg har syet en vindstopper af meget let stof (120g) så den belaster nok ikke vægten, men jeg tror der kan blive brug for den.

Den nye Softshell jakke jeg har købt for en måned siden skulle være helt og aldeles vindtæt. Forleden da jeg gik havde jeg kold og kraftig sidevind på venstre side over 4 km., jeg kunne mærke vinden og kulden komme ind i jakken ved skuldersømmen, så det er surt at betale over 1500 kr. for en jakke og den så ikke fungerer efter hensigten, men jeg har været ude at reklamere over den, så må jeg se hvad der sker, og om der sker noget inden jeg skal af sted.

Jeg har købt en ny mobil med et 5 megapixel kamera i, det bliver det jeg skal tage billeder med under vejs, jeg lader mit store kamera blive hjemme og spare en vægt på over 500g.

Alt er nu klart, så jeg venter bare på at den sidste uge skal gå, og den må gerne gå hurtig.......

27/3

Nu kan jeg næste begynde en nedtælling i timer, der er kun 3 dage tilbage før det er afrejsedag. Jeg går hver dag med rygsækken nu, for et par dage siden havde jeg bare fyldt den op uden at tænke nærmere over det, jeg syntes den var ret tung at gå med, men det kunne lade sig gøre, da jeg kom hjem "smed" jeg den en tur på badevægten for lige at se hvad vægten viste -13,9 kg - så kan jeg godt forstå at det var noget af en byrde.

Dagen efter kunne jeg mærke at jeg havde overbelastet mine hofter, så nu kommer der ikke mere i rygsækken end det der skal være på turen. Jeg ville gerne have holdt vægten nede på omkring 7 kg. men det har vist sig at det er umuligt.

Selv om vejret er i langsom bedring og temperaturen stiger dag for dag er det alligevel nødvendig at have tøj nok med så man kan være varmt klædt morgen og aften, og også have så meget med at man har reserver hvis man ikke kan få det man har vasket tørret på grund af regnvejr. Jeg tror ikke at jeg kan få vægten på rygsækken længere ned end omkring 8,5 kg. Det er acceptabel at gå med, og når vejret bliver mere varmt og stabilt der nede kan jeg lade nogle ting ligge eller sende det hjem.

Skulle have været til stor fest i København i weekenden, men jeg har meldt afbud, jeg syntes det bliver for uoverskueligt at komme hjem søndag aften og skal rejse tidlig mandag morgen, så jeg håber Ole får en rigtig dejlig fødselsdag selv om jeg ikke kommer med .