2010 side 2

2010

Fortsat fra side (2010)

2/5

Efter morgenmaden vinkede vi farvel til vores autocamper venner, vi cyklede derefter over på den anden side af bugten hvor der var en gammel Mine. Vi kunne gå gennem klipperne i de gamle minegange som nu er restaureret, Der hvor man går, er i de gamle tipvogne spor hvor skinnerne er fjernet og som nu er en cementeret sti laver så det ser ud som om skinner og sveller bare har fået et tyndt lag cement hen over, hvilket jo ikke er tilfældet, men det ser smart ud.

Vi gik der ovre i en times tid, der var Plancher at kikke på, der var tre Mine gange man kunne gå i og der var lavet træbroer uden på klipperne så man kunne gå der ude også, det var interessant at se. På vejen tilbage tog vi lige en kop formiddagskaffe på baren ved stranden inden vi kørte over til vognen og fik gjort klar til at køre.

Vi kørte mod Bilbao og valgte at følge en lille vej langs kysten på de yderste klipper ved havet, det var en rigtig zigzag tur, op og ned gik det også konstant, der var forbud mod at køre med biler over 10 m. på ruten, en så lang bil ville simpelthen ikke kunne komme rundt i svingene og måske heller ikke op ad de meget stejle veje, men det var en rigtig flot, og nogle gange rigtig spændende tur langs havet, for det meste højt oppe over havet.

Vi kørte udenom Bilbao og San Sebastian, syntes vi havde fået rigelig med storbyer på det sidste.

Vi kørte til Irun hvor vi handlede lidt i grænsebutikkerne, fortsatte til Biarritz hvor vi overnattede på en meget stor autocamperplads.

3/5

Vejret er ikke noget at skrive hjem om, det har tisse regnet siden vi nåede den Franske grænse og det har været koldt i nat 5-6⁰, men vi gad ikke stå op og tænde for varmen, men der var nu heller ikke nogen af os der frøs.

Da vi kørte fra Biarritz var der 11⁰, vi er nu på vej mod Bordeaux , det blæser, regner og er koldt Uf….

Vi tager en rigtig køredag i dag, vi har besluttet at vi vil køre over Normandiet, Belgien og Holland på hjemvejen, så vi vil et godt stykke op inden vi holder ind for natten.

Der er sket meget siden vi kørte her for knap en måned siden, Vinstokkene har fået blade, Syrenerne har tunge klaser af blomster, Lavendelmarkerne er mange steder flotte lilla, og alt er grønt og dejlig at se på.

Vi har fået de tykke trøjer på igen, og også sokker på, det er rigtig koldt i forhold til hvad vi har været vant til de sidste uger.

Vi holder på en rasteplads syd for Portiers , har lige købt en Hotdog og Pommefrites , det er ikke løgn, hotdoggen er mellem 40 og 50 cm. Lang der er flere pølser i, den smager dejlig, men senneppen er så stærk at Helmer hoster og får tårer i øjnene, så jeg har fået noget af brødet med det meste af senneppen taget væk fra min, så nu er den spiselig.

Vi regner med at nå op syd for Tours til Aire du Bois Chaudon og overnatte, det var der vi overnattede på vejen sydpå, de har internet så jeg kan få lagt lidt dagbog ind igen.

Vi skal have handlet lidt ellers er det bare nordpå.

- Finder vi et sted på vejen hvor der er 25 -30⁰ varmt blir` vi der til vi er varmet igennem, det vil nok tage nogle dage.

Vi er nu på Aire du Bois Chaudon det er første gang jeg har oplevet så mange campere her, men vi er blevet godt modtaget og ”forhørt” lidt om vores uger i Spanien, Ejeren her fortæller at de sidste to uger har vejret været som i dag – altså kold og regnfuld, vi fortsætter videre morgen.

5/5

I aftes nåede vi, efter 170 km. og en hel lang dags kørsel på små og forholdsvis dårlige veje endelig frem til Monte Saint Michel, vi ledte efter en autocamperplads, det Bord atlas jeg købte dyrt i tyskland har til nu ikke været meget værd, denne gang fortalte det at der skulle være en fin plads med El. m.m. og at der var plads til 180 vogne, det vi kom til ifølge koordinatet var en pløjemark, intet i nærheden der bare kunne minde om et sted hvor vi kunne holde. Vi kørte lidt rundt for at se om der skulle være noget, eller bare en mulighed for at parkere for natten, men der var intet. Jeg foreslog at vi kørte ud ad dæmningen mod selve Øen, vi kunne da vende om hvis der heller ikke var noget. Da vi nærmede os parkeringsområdet til Monte Saint Michel kunne vi se, at det var der vi skulle overnatte, der stod mindst 100 autocampere parkeret på stedet, så der kørte vi også ned og overnattede.

Det har blæst en halv Pelikan i nat, og det har været koldt, vi har haft varme på, så vi har haft det fint,. Nu har vi fået morgenmad så nu vil vi ud at se hvad der ”gemmer” sig der ude, det ser enorm ud her fra, og højt også.

Det var nogle gevaldige op og ned ture der ude, og rigtig spændende at gå rundt og se de gamle Middelalder huse, men der var alt for mange turister, det var hverken til at k0mme frem eller tilbage, det hele var en stor pengemaskine, alt var mega dyrt, selv det at kom på toilettet kostede - pris omregnet 3 kr. -så det kan blive en dyr omgang hvis man er en storfamilie der alle skal tisse.

Der er rigtig mange butikker, men kun souvenir butikker og restauranter.

Alt i alt var det spændende, men nu er vi også trætte af at gå op og ned, så nu gik vi lige ud ad dæmningen hen til camperen, for nu vil vi videre.

Vi regner med at køre frem til de historiske områder omkring Invasionen i 1944 vi vil bruge en dag eller to der.

Vi er nu nået frem til Grandcamp Maisy en lille by nær Omaha Beach, hvor bl.a. den Amerikanske kirkegård skal være, det kikker vi på i morgen.

Vi har fundet en rigtig fin Autocamperplads oppe bag byen så vi kan se ud over vandet. Vejer her til var rigtig fin, Nationalrute hele vejen, så det har været som at køre på motorvej uden at skulle betale.

Det blæser stadig, men knap så meget som det har gjort de sidste 2 dage.

Nu vil vi have en stor Bøf Bearnaise med nye kartofler og tomatsalat, derefter gå en tur rundt og kikke på byen inden sengetid.

6/5

I dag har vi set rigtig meget langs kysten, vi startede i morgen nær den lille by hvor vi overnattede. Vi var først ved Pointe du Hoc hvor Canadiske Rangers blev landsat 6. juni 1944, de skulle klatre op ad klinterne, og brugte tov og rebstiger til at komme op, det var ret højt de skulle op. Der var et stort område med rester af beton Bunkers derude endnu. Efter at have gået rundt og kikket en times tid fortsatte vi til Omaha beach hvor vi inde og se at Museum og vi var på den Amerikanske kirkegård. At komme ind på kirkegården og Museet var lidt omstændig, vi skulle have tasker gennem lyst og jakken af inden vi gik gennem en scanner som i en lufthavn, jeg fandt ikke ud af hvad der var så vigtig der inde at vi skulle tjekkes på den måde – men….

Museet var fint og der var film flere steder, desuden montre med de Amerikanske soldaters ting de havde brugt eller havde medbragt. Mange billeder og Plancher, så tiden gik stærkt der inde.

Vi kørte derefter til Arromanches . Langs bugten ude i vandet ligger store sænkekasser, og på en meget stejl bakke over byen er en 3D biograf, vi havde hørt om at det skulle være godt, det var det også, men det var noget af en tur der op nede fra byen stejl stejl stejl ….

Da vi kom tilbage til vognen sad Helme g kikkede brochurer, pludselig grinede han, for det viste sig at der faktisk var en rulletrappe op til biografen. Vi havde ikke fået kamera med så vi kunne tage billeder ned over byen, så i morgen når vi køre her fra vil vi køre der op, for vejen går nemlig også lige forbi deroppe.

Vi havde parkeret en enkelt gade fra den lille gågade der er i byen, der står på skiltene at her m være 14 campere, resten bliver fjernet med kranvogn, pladserne til campere var fuldt optaget da vi kom, men der var endnu rigtig mange pladser til alm. Biler, så vi ”huggede” et par stykker af dem og holdt der, meningen var så, at vi ville køre videre når vi havde set hvad vi skulle i byen. Da vi kom tilbage til bilen var der blevet en af de 14 pladser ledig, så den snuppede vi meget hurtig, så vi bliver her i nat. Det er en fin plads med græs bag vognene hvor der er bænke og et par borde, der er et lille sportsområde, indhegnet, med en boldbane og et par meget dårlige Petanquebaner. Efter vi havde spist aftensmad var vi lige ovre at spille en enkelt match.

I morgen skal vi så kikke på lidt flere steder her i området inden vi fortsætter længere nord på.

7/5

Startede ved 10 tiden med at køre langs kysten, jeg var oppe på bakken over Arromanches for at tage nogle billeder før vi kørte videre mod Gold Beach, - på et lille museum skulle de have 6.50 € pr person, og det var så lille at vi næsten kunne se alt gennem vinduerne, så det valgte vi fra.

Vi kørte videre lidt ind i landet til Pegasus bridge, hvor den lille Cafe som var det allerførste der blev befriet af Englænderne i 1944 lå . Vi skulle da også have kaffe i Cafeen, og priserne var helt afgjort lagt efter hvor berømt den var, for der var 5 borde og meget rodet, men det ER et meget berømt sted, så for 2 kopper kaffe og 2 wienerbrødssnegle skulle vi betale 10€, normalt giver vi omkring 1€ for en kop kaffe, men det var smil og betal, men så har vi også været der.

Resten af dagen har vi brugt til at køre, vi bestemte os for at vi ville nå så langt mod den Belgiske grænse som muligt, vi er nok lidt nærrige, for vi gider ikke betale for at køre på motorvej her nede, det er hunde dyrt, så vi tager landevejene, de er også rigtig gode, de fleste af dem, men når man kommer sådan lidt ud på en ”sidevej” så er der ikke noget at råbe Hurra for, så er den bumlet, smal og ujævn. Jeg syntes jeg har oplevet, at kommer man syd vest for Paris er landevejene helt perfekte, brede og ofte som motorveje hvor man må køre 110 m/t, men nord for Paris er vejene meget ringe.

Vi er nu nået til en lille by Doullens, som ligger midt mellem Amiens og Arras, ca. 50 km. syd for Lille. Her er en autocamperplads, ikke af de bedste vi har set, men den er Ok, vi holder 4 vogne her, så her bliver vi i nat.

8/5

Efter morgenmaden gjorde vi klar til at køre, derefter gik vi lige en tur hen til byen, det var lunt 16⁰, så det var en rigtig dejlig formiddag. Da vi kom op til et torv stod folk parat til et eller andet, der var linet et orkester op, der stod flere, også børn med tricolore farvede bånd over skuldrene, nogle havde ordner på, så vi stillede os også op, vi skulle se hvad der nu skulle ske.

Efter kort tid kom en klonne uniformerede med hjelmklædte marcherende, Vi tror det var byens frivillige brandkorps, for sidst i klonnen var omkring 20 helt unge mennesker men anden farve hjelme end de voksne havde på, sikkert aspiranter, men det er kun noget vi har gættet os til. Da de blev samlet gik de i optog med musik i spidsen gennem byen, bagerst stødte et par rednings biler til. Der gik nu kun kort tid før ambulancen måtte bemandes med en af deltagerne fra paraden og med fuld udrykning vende om. Det var for så vidt dagens oplevelse….

Resten af dagen brugte vi til at køre.

Efter ca. 50 km. kørsel kom vi på ikke betalings motorvej og fortsatte ad den til den Belgiske grænse. Belgien skulle vi ikke se noget, så den klarede vi at køre igennem på knap 2 timer. Vi ville til Holland, og snakkede om hvad vi skulle se, blev så enige om at køre til Keukenhof blomsterpark, vi vidste at vi kunne holde ved kanalen lige efter selve parken. Vi var fremme ved -17 tiden, så vi spiste tidlig aftensmad og hyggede os med en DVD film efter maden og opvasken.

I morgen vil vi i blomsterparken og derefter køre vi videre til Veendam, der er et rigtig dejlig sted i parklignende omgivelser hvor vi kan overnatte. Mandag skal vi i Hollands største campingbutik, som ligger omkring 20 km. syd for Veendam, der er flere forskellige ting vi skal have købt der.

Et fint sted at holde, det er endda forbedret så man flere steder kan holde i begge sider af den meget stille og meget lidt befærdede vej mellem Kanalen og de duftendeHyacint marker.

9/5

Øv en rigtig kold morgen, vi kan godt mærke at vi er kommet langt mod nord igen. Vi har sat varme på i vognen.

Vi er forundret over at vi ikke har brugt mere gas end vi egentlig har, vi har nok brugt omkring 12-14 kg af de 21 vi havde med, vi har lavet mad de fleste dage, og køleskabet har kørt på gas konstant, bortset fra de få gange hvor vi har været på campingplads.

Vi holder ved kanalen tæt ved Keukenhof blomsterpark og da det er søndag er her et mylder af cykelryttere der træner, løbere der motionerer og andet ”godtfolk” der bare nyder at have fri, lidt henne ad kanalen sidder nogle mænd og fisker, her kommer meget få biler, 1-2 i timen så der er ingen bil støj.

Keukenhof var flot, vi gik rundt 4 timer der og nød de flotte blomster, jeg købte nogle viol planter og en enkelt knoldbegonie med hjem. Jeg mener at jeg sidste gang i var der kunne købe Tulipanløg, og der var flere slags jeg gerne ville have haft, men det kan åbenbart kun lade sig gøre at købe om efteråret, lidt ærgerligt.

Vi kørte til Veendam hvor vi kender den gode plads der , da vi kom til byen stoppede vi ved et Pizzaria og ville have haft et par Pizza med og spise når vi nåede pladsen. Jeg så på oversigten af det mad de solgte, at de også havde Spareribs så det bestilte vi.

–BONES - !!!! - her kan du slet ikke være med - gå hjem og læg dig!!!!-

Salat, dressing, skiveskåret krydrede kartofler og en stor staniolbakke fyldt med 3 store rækker ribben til hver, der var så meget at vi ikke kunne spise os igennem det, der var mad til mindst 4 personer, det kostede 20 €. og smagte pragtfuld.

Da vi havde spist gik vi ud og hilste på et andet Dansk par som holdt lige over for os, de første Danske vi har set i et par uger, de havde kørt rundt i Holland i en uge og skulle videre til noget blomsterudstilling i tyskland senere på ugen.

10/5.

Igen en kølig morgen 10⁰, Helmer har været ved bageren og hente rundstykker, og når vi er færdige til at køre, skal vi mod Roden til den store Campingbutik der, vi skal have en ny pumpe, hvor bliver der skønt endelig at få vandet til at løbe ud af vandhanen uden der først kommer luft i et helt minut. - Men det har nu alligevel været helt fint at vi fik en pumpe da den anden brændte sammen og det har da fungeret. Den pumpe vi fik købt i Spanien kan nu komme ned i magasinet og fungere som reservedel, så har vi en pumpe hvis den der er på igen skulle svigte os.

Altså! Vi har bare handlet…..

Ny pumpe, det bedste af det bedste og den fungerer, sikkerhedslås til døren i bodelen , et lille bord på 56 g, som lige kan klare et par kaffekopper, skal stikkes i jorden med et spyd, ganske sjovt og billigt, fandt også lige en mini varmeblæser som ikke fylder mere end 16 x10 cm. Og endelig en ny holder til køkkenvinduet.

Vi syntes begge to at vi har gjort nogle rigtig gode køb, men den store tegnebog måtte frem da vi skulle betale.

Vi kørte mod Groningen og kom på motorvejen der, så gik det bare fremad mod grænsen som var nået på kort tid.

Så gjaldt det de elendige tyske motorveje, som nærmest er et mareridt at køre på, vi er nu i en lille by Zeven nord for Bremen hvor vi holder ved en stor campingbutik med autocamper plads, vi har holdt her før og det er et fint sted med strøm og gode pladser, sidst vi holdt her hang der en pose morgenbrød på sidespejlet da vi stod op, så vi er spændt på om der også gør det i morgen tidlig, det kan man da kalde service når det ikke koster noget at holde her. Vand koster 1 € for 100L .

11/5

Der hang en pose med 4 friske og sprøde rundstykker på døren da vi åbnede til morgen. Lækkert!!!!

Dagen er gået med at køre hjem, vi havde en pause ved grænsen hvor vi lige skulle have fyldt op med forskelligt, og fyldt vores gasflasker op, (vi har brugt ialt 11 kg. gas på 35 dage) . Utrolig men sandt!!

Vi skulle købe drikkevare m.m. det skal være klar og med, når vi om 8 dage fortsætter til Sverige til Pinsecamp og bryllup. Det bliver rigtig sjovt, i år kommer der over 60 voksne og børn, så det skal nok blive en livlig Pinse.

Nu skal camperen bare have den store rengøringstur både inde og ude, der skal vaskes tøj og ordnes så vi er klar til den næste tur, og de næste oplevelser.