2009

I 2009 tog jeg igen af sted på egen hånd i forårsmånederne, jeg ville så gerne igen have været ned og gå på Caminoen, men jeg var klar over at min ryg ikke ville kunne klare det, så jeg meldte mig som frivillig til at arbejde på et overnatningssted for Pilgrimme.

Der er dagbog fra de knap 6 uger

SE " Spanien 2009"

2009 » Sommerferie

Sommerferien 2009 i Sverige

Startede torsdag d. 16 juli hen på aftenen hvor vi kun kørte til Storebælt og overnattede.

17. juli.

Efter morgenkaffen og kørte vi over Storebælt, og fortsatte til Slagelse hvor vi fik handlet lidt i Bilka og fik frokost . Kørte videre over Sjælland uden stop, fortsatte over Øresundsbroen. Ved den første rasteplads i Sverige stoppede vi for at gå på cafe og få en kop eftermiddagskaffe.

Fortsatte ad E22 mod Norje som er et af vores foretrukne overnatningssteder, talte om at det ville være fint at, se hvad der var af gode tilbud i Eko som ligger på landevejen mellem Kristiansstad og Sølvesborg. Vi ville ikke overnatte i Kristiansstad da vi før har været i byen og ikke har haft held med at find et sted at holde for at spise frokost, så i kørte til Sølvesborg hvor vi stoppede ved et Pizzaria og fik aftensmad, derefter kørte vi lidt rundt, og ved lystbådehavnen fandt vi en rigtig fin parkeringsplads hvor der allerede holdt en del autocampere. Det var køligt og blæsende med mange regnbyger, så vi valgte at blive i vognen og hygge os inden vi krøb under dynerne.

18. juli

Efter morgenkaffen var vi lidt rundt at kikke ved lystbådehavnen og kikke blomster i den nye anlagte park langs vandet, der er ikke så meget at se på endnu, men den skal nok blive fin når det hele gror til. Det var lidt mere lunt end dagen før, men stadig regnbyger, så vi startede bilen og kørte de ca. 15 km tilbage til Eko.

Vi brugte et par timer i Eko og fortsatte videre ad E22 ville stoppe ved Norje kanalen og holde en lang frokostpause. Norje er et af de gode steder at overnatte – syntes vi og vi kommer her næsten hver gang vi er i Sverige, overnatter enten på ud eller hjemturen, nogle gange begge veje.

Nu var vejret blevet helt fint og vi kunne tage bord og stole ud og hygge os et par timer inden vi fortsatte.

Vi ville køre til Karlshamn og drikke eftermiddagskaffe på havnen der, men det viste sig, at det kunne vi godt opgive, hele byen var spærret af, der var Østersøfestival med boder og marked overalt i by og omegn, det var rigtig hyggeligt og vi var rundt og kikke, lytte til traditionel Jazz og vi endte på torvet hvor vi kunne sidde på en cafe og lytte til sang og musik fra en meget stor musikscene der var opstillet her. Skulle også lige en tur ned på havnen og kikke om vi kunne komme igennem med bilen der ned, men det var umuligt, hele havneområdet var en stor tivoliplads. Vi gik lidt rundt og kikkede og endte på et af ”isskibene” hvor vi hver nød en stor vaffelis inden vi gik tilbage gennem byen til bilen.

Det var nu ved at være aften og vi ville køre til søen Mien hvor der er en rigtig fin plads vi kan overnatte på.

Vi kørte nordpå ad vej 29 drejede ind ved Gräddeviksåsen og fortsatte den lidt kringlede vej til Midingsbråte (et par huse ved søen og et busstop) kort efter kommer en parkeringsplads ved vandet, her er badebro, strandpark og ishus, det er næsten kun lokalkendte der kommer her, så her er hyggeligt og rart. Da vi kom holdt en mindre tysk autocamper der allerede, det var en enlig tysk dame som talte et parfekt Svensk, så vi hyggede og snakkede, aftenen var lun så vi kunne opholde os udendørs.

19. juli

Vi havde ikke travlt med at komme videre, vi skulle kun 15 km. til Törnamåla og havde sagt at vi sikkert først kom midt på eftermiddagen.

Formiddagen brugte vi til at slappe af og hygge os ved vandet, der var en hel del morgenbadere, og senere kom familier og slog sig ned i strandparkområdet – utroligt, en stor gruppe Svenskere 16-18 personer med børn hørte vi knap nok, men en Dansk familie med bedstemor og 2 børn var så højrøstede at man ikke syntes det var rart at være Dansk lige på det tidspunkt, det var bedstemoderen der ”ville” og kunne høres overalt på området.

Efter en lidt sent frokost begyndte vi så småt at gøre os klar til at komme videre og kørte ind af indkørslen på Karlsberg i Törnemåla ved 15-tiden. Børnebørnene stod og ventede og vi fik en varm velkomst.

Ugen i Törnamåla

Mens Helmer hjalp Michael med at få Hemsene på pigernes hus færdig, der manglede at blive tapetseret og malet, desuden lidt tømrearbejde, hyggede jeg mig med ungerne og Lone. Amalie og jeg cyklede op i skoven for at plukke bær. En aften kom naboerne og der var råhygge i Pubben, vi lavede bål og stegte skumfiduser, mændene spillede Dart og flere morede sig med at konkurerer i Singstar.

Onsdag eftermiddag var det store kagedag, her kunne det søndrejyske kagebord slet ikke være med. Vi var alle inviteret til Henrik og Sandra som bor 500 m oppe ad vejen, de havde også havde inviteret flere andre naboer, alle skulle komme med kage af en eller anden art, så der var gang i de små stugas ovne. Amalie bagte linsebunde som blev smurt med chokolade og creme, friskplukkede Blåbær og Hindbær kom i og flødeskum øverst, Mathilde lavede hjemmelavet Jordbæris, begge dele var kræs og smagte skønt, de andre familier havde også rigtig meget skønt hjemmebag, så vi var alle mere eller mindre ”dårlige” af kageorgiet, og ingen i Karlsberg skulle have aftensmad den aften.

Vi var en dag på bytur og shoppingtur i Växjö, hvor David fik penalhus til sin skolestart i august og vi fik soldet lidt, og spiste store vaffelis.

Fredag skulle pigerne hjem, så vi kørte til Växjö hvorfra de skulle med toget. Det var lidt trist at de skulle rejse, vi havde kun haft 5 dage sammen, men de skulle hjem til deres mormor og morfars Guldbryllup om lørdagen.

Søndag tog David og jeg til marked i Tingsryd, hele byen var fyldt op af boder og på Torvet og parkeringspladserne ved Torvet var der Tivoli, det var spændende og Pariserhjulet var et hit, så vi brugte 4 timer før vi ringede til Lone og bad om at blive hentet hjem.

Søndag aften lavede David og jeg bål og bagte snobrød, så skete der lidt når nu pigerne ikke var der mere.

Vi skulle have kørt senest mandag, men der var lige et sidste finish i huset, noget med et loft ved trappen og et skab , så det blev tirsdag før vi kom af sted.

Vi kørte til Tingsryd da Helmer slet ikke havde været inde og se markedet, vi gik rundt et par timer og skulle så lige handle i Börjes (byens ”stormagasin”) da vi stod ved kassen der kom Michael, Lone og David, og så tog vi lige en tur sammen med dem gennem markedsgaderne før vi gik ned til bilen og kørte øst på.

Vi havde ikke bestemt hvor langt vi ville køre, og hvor vi skulle overnatte, vi vidste dog at vi ville en tur til Öland denne gang, så vi kørte mod Kalmar. Vi havde et par stop undervejs hvor vi nød den dejlige dag. Det første stop havde vi ved en sø et par km. før Dångebo på vej 120. her var en rigtig dejlig rasteplads med borde og bænke, her hygge vi et par timer med eftermiddagskaffen og en god bog hver Her havde været fint at overnatte, men dt var endnu for tidligt at stoppe for dagen. Aftensmaden kom vi nem over, den spiste vi på et Cafeteria nogle km. efter Nybro.

Vi nåede Kalmar først på aftenen og ville finde et rigtig godt sted at holde for natten da vi næste dag ville kikke på byen inden vi fortsatte til Öland. Vi kørte lidt rundt fandt et sted hvor der holdt et par autocampere, jeg syntes det var et ret kedeligt sted mellem en trafikeret vej og jernbanen lige overfor Kalmar slot. Vi kørte ned mod lystbådehavnen og fandt et rigtig fint sted hvor vi havde udsigt til Ölandsbroen. En aftentur hen ad havnepromenaden og en is blev det til før vi krøb under dynerne.

29. juli

En dejlig solskinmorgen, så efter kaffen fik vi betalt parkeringsafgift, (det koster 5 kr i timen efter kl 9.00 og der skal "kun" betales til kl. 17.00) gik vi op i byen, Kalmar er en spændende by at gå rundt i. Vi ville have set nærmere på Domkirken, men desværre var den under restaurering, så der var kun et enkelt rum i brug som kirkesal, og det var der ikke meget ved. Vi var rundt ved resterne af en gammel borg, eller det var måske den gamle bymur, gik gennem de smalle gader med gamle huse og endte til sidst på torvet hvor vi drak kaffe ved en af boderne der. Det var middagstid da vi kom tilbage til bilen og fik den starter for at komme videre til Öland.

På Öland kørte vi mod Borgholm, hvor vi var en tur rundt i parken ved Solliden, den svenske kongefamilies sommerbolig, det var en meget smuk park og der var meget at kikke på, på en Cafe i slotsparken fik vi kaffe og vafler som afslutning på eftermiddagen.

Vi kørte ind til Borgholm, hvor vi ville finde et sted vi kunne overnatte, fandt først et sted lige før campingpladsen hvor vi kunne få frisk vand, tømme toilet og spildevand.

Vi ville ikke ind på campingpladsen da der var høj musik og mange unge mennesker i telte der inde, vi vil noget mere fredeligt – Vi kørte igen mod lystbådehavnen, det plejer at være der vi skal hen, det var det også, på et areal med græs, helt ude ved vandet, var en udmærket men meget fyldt autocamperplads, vi fik os klemt og så var der ikke plads til flere den aften. Vi tog cyklerne en tur rundt i byen, det var en rigtig lille turistby med et mylder af mennesker alle steder, åbne butikker til kl. 22. om aftenen, men en hyggelig by. Vejret var så skønt at vi kunne sidde ude med aftenskaffen til sent.

30. juli

Vi tog det stille og roligt og gav os god tid til morgen, i ville videre til Böda på østkysten, havde hørt at der skulle være en skøn strand der. Da vi kom til et skilt hvor der stod Böda havn var det endnu midt på formiddagen, og vi ville kikke der ned, evt. holde der og spise frokost. Det viste sig at der var en stor autocamperplads ud til vandet, der holdt allerede en del campere, vi fandt en plads og gik en tur rundt og kikkede på omgivelserne, bestemte os ret hurtig for at vi blev der. Vi kunne se på nogle opslag, at vi var rendt ind i vores 3. byfest på kort tid, ”festen” her var en havnefest, hvor det skulle være rigtig mange aktiviteter at kikke på i løbet af eftermiddagen, vi kunne se at den svenske søredningstjeneste skulle give opvisning med redningsbåde og helikopter redning, og rigtig mange andre ting skulle foregå i løbet af dagen, og om aftenen hygge og musik.

Det var blevet lidt køligt og ret blæsende, ind imellem regnede det. Der blev sat boder op på havnen hvor vi kunne købe mad og drikkevarer, frokosten tog vi i vognen, men til aftensmad hentede jeg burgere i en af boderne - godt vi selv havde lidt dressing og andet i køleskabet, for de var rigtig kedelige.

Eftermiddagens underholdning var ret spændende og rigtig flot at se, Søredningstjenestens opvisning tog et par timer og selv om det var både koldt og der kom regnbyger ind imellem stod vi stand by ved molen og så på det hele.

Da vi kom tilbage til vognen skulle vi hygge os med en god varm kop kaffe, på meget kort tid blev det mørkt som om det var nat, et uvejr var på vej ind fra havet, og der gik kun kort tid før det brød løs med torden og regn, efter ½ time var det overstået, men det var voldsomt mens det stod på.

En dag med mange oplevelser, så vi var godt trætte da vi gik i seng.

31. juli

Vågnede til en dejlig dag, blæsende men lun og sol.

Fik pakket sammen og fortsatte nordpå, kørte til Böda strand, men det virkede utrolig turistet, og vi bestemte os for, at det ikke var der vi ville ind, så vi vendte om ved bommen til parkeringsområdet.

Kørte videre til Byxelkrok, hvor vi gik en tur på den hyggelige havn og kikkede på bådene, kørte videre mod nord, og endte ved Grankullavik, en stor bugt på det nordligste af Øland her fra kunne vi se over til nordspidsen og fyrtårnet Lange Erik. Vi mødte flere af de vogne vi havde overnattet sammen med på Böda havn og endda vores ”nabo” som kørte i en vogn nøjagtig magen til vores. Egentlig ville vi have spist frokost på parkeringspladsen der oppe, men der var ikke rigtig noget at kikke på, træerne rundt om pladsen skjulte udsynet for bugten, så efter at have kikket hvad der var at se kørte vi tilbage langs kysten og stoppede på en parkeringsplads ved vandet.

Efter frokost og en lang pause med en bog, var det tid til at bestemme sig for hvad det var vi nu ville, vi valgte at køre til Kalmar sidst på dagen, tage en overnatning på havnen igen og fortsætte sydpå fra Kalmar i morgen.

Vi nåede Kalmar ved aftenstid efter et par pauser og lidt kikkeri forskellige stedet på Öland inden vi kørte over broen. Vi holdt på samme sted som sidst vi overnattede her, men nu var her flere, og endda en Dansk bil, det var et par hvis søn deltog i noget Triatlon som var i byen, og de var taget med for at heppe og støtte sønnen, og så mente de at han sov bedre i camperen end på en luftmadras på en skole, og det har de da ret i.

1. august

Startede ved 10.30-tiden, efter Helmer havde været en tur henne på turistbureauet og hente brochurer så vi kunne finde ud af hvad der var at se undervejs.

Vi kørte af E22 og havde første stop ved Hossmo kirke, var rundt og kikke, bagest på kirkegården var et smukt sted med en sø, vi brugte en del tid der inden vi kørte videre. Vejret i dag var perfekt, varmt, skyfrit og vindstille så vi nød det, og brugte en del tid på at gå rundt og kikke, så bl.a. en meget speciel gravsten, den var lavet i glas eller plastik, og var gennemsigtig – meget moderne.

Vi fortsatte ned ad E22 og da vi nærmede os frokosttid drejede vi af ved Bergkvara /Enebacken og kørte ud mod vandet , fandt kort efter en lille havn hvor vi ville holde og spise, vi sad lidt og kikkede over vandet og kunne se en hel del aktivitet lidt længere omme i bugten, snakkede om at køre rundt så vi måske kunne finde et lidt bedre sted end lige op af et par mindre pakhuse. Det viste sig at være en lille perle vi var kommet om til, her var en mindre parkeringsplads som var nabo til campingpladsens minigolfbane, med en stor sø bag parkeringsområdet, på den anden side af vejen var der græs og en lille sandstrand ned mod vandet, herligt! Mens jeg smurte frokost tog Helmer stole, bord og drikkevarer over på græsset og vi spiste frokosten der ovre og lå bagefter og slappede af et par timer i solen og nød dagen.

Næste stop var ved den gamle grænse ved Brömsebro mellem Sverige og Danmark, i dag er det grænse mellem Småland og Blekinge, her så vi Fredsstenen som blev indviet i 1915 til minde om freden der sluttedes mellem Danmark og Sverige i 1645.

Vi kørte videre til Kristianobel, en hyggelig lille by, anlagt i begyndelsen af 1600-tallet af den danske kong Christian IV og var på det tidspunkt en Dansk –Svensk grænseby. Byen var omkranset af en bymur hvor af næsten hele muren er intakt.

I Kristianobel var man begyndt at sætte boder og telte op på havnen, vi fik at vide at der dagen efter skulle være havnefest, vi mente at vi havde fået vores dosis af by –og havnefester for i år, stedet var ellers helt fint til en overnatning, gode pladser langs bymuren tæt på campingpladsen, men vi valgte at køre videre når vi havde kikket lidt mere på byen.

Sidst på dagen kørte vi mod Karlskrona, her fandt vi et meget stort areal på havnen hvor der var gratis overnatning, der holdt mange campere da vi kom, og der kom en hel del efter os, til natten holdt der 36 campere , men pladsen var stor og der kunne have været mindst 3x så mange.

Efter vi havde spist spændte vi cyklerne af og kørte en tur op i byen – til igen en byfest – her var mad og kultur fra hele Europa, ved lystbådehavnen var der boder fra mange europæiske lande hvor kokke lavede nationalretter fra deres eget land. Det kunne købes – vi hjembragte hollandske kager til aftenskaffen.

2. august.

Inden vi forlod Karlskrona var vi en tur rundt i byen og på nogle af øerne, vi kørte over til Bryggerbjerget hvor der var en rigtig flot udsigt over byen og havnepladsen hvor vi havde overnattet.

Vi kørte mod Karlshamn, et stykke efter Rønneby drejede vi af mod Eriksberg Vildt og naturpark, i parken kunne man kun færdes i bilen og måtte kun stå ud et par enkelte steder. Dyrene i parken er Vildsvin, hjorte ogden Europæiske Bisonokse, vi så alle tre slags og fik taget en del billeder. Ved centerbygningerne var der udstillinger og cafeteria. På et plateau ude ved havet måtte man også stå ud af bilen, her var borde og bænke og en meget smuk natur, så her blev frokosten spist, vi var i parken til kl. 18, og kørte så videre mod Norje kanalen hvor vi fandt grillen frem og grillede et par bøffer. Igen en skøn sommeraften hvor vi sad ude længe efter det var blevet mørkt.

3. august

Sidste morgen i Sverige i denne omgang, så vi tog det stille og roligt, vejret var fint lige til vi havde fået pakket sammen, så begyndte de første regndråber. Vi var igen en tur i Eko og få købt hvad vi kunne have i køleskabet af de ting der kan betale sig at bringe med hjem, hvor efter vi fortsatte mod Danmark og Esbjerg. Var hjemme sidst på aftenen.