2007

Forårstur til Holland, Belgien og Frankrig.

24. april - 2. maj 2007

Kørte vi til Holland, fulgte kysten gennem Belgien og ville til Normandiet og se de historiske steder fra 2. verdenskrig.

Vi nåede til Dunkerque hvor bilen begynde med en underlig bankende lyd i motoren, vi stoppede ind og ringede til SOS. Må indrømme at det ikke var den bedste service vi her oplevede.

Vi følte vi blev holdt hen og kun fik den hjælp vi gav udtryk for at vi i følge forsikringen var berettiget til.

Vi kørte i stykker fredag middag og blev slæbt på værksted, de kunne først lave vognen næste torsdag og anbefalede at vi blev slæbt videre til et værksted i Calais, her ville vi kunne få vognen lavet om mandagen.

Vi var i kontakt med SOS og fik at vide at vi bare skulle tage det roligt, de var vant til at håndtere en sådan situation og vi skulle få alt den hjælp vi havde brug for, damen vi talte med beroligede os og lovede at de nok skulle sørge for alt for os, det var jo det de var til for.

Da vi kom til værkstedet i Calais var vi igen i kontakt med SOS, og nu kom der andre boller på suppen, vi kunne ikke få en erstatningsvogn, vi kunne ikke få overnatning på hotel eller pension, det skulle vi selv sørge for og selv betale hvis vi ville overnatte andre steder end i camperen,. Vi kunne overhovedet ikke få nogen form for hjælp......

Vi fortalte at vi holdt i et slumkvarter, havde hunde med, havde ikke noget at pakke vores bagage ned i, havde flere dyre elektroniske ting i camperen som vi ikke kunne lade blive hvis vi forlod den. Fik at vide, at det var vores problem og at vi ikke kunne få mere hjælp, camperen var trods alt blevet transporteret 2 gange hvor der normalt kun betales en gang af SOS.

Vi snakkede om hvad de mon ville have gjort hvis vi skulle have holdt en uge i Dunkerque, men det fandt vi aldrig ud af, vi spurgt dem ikke....

I Calais lå værkstedet i et blandet fabriks -og slumkvarter, vi havde det utrolig dårlig med at skulle overnatte der og opholde os der en hel weekend, det ville indebære at en af os skulle være vågen og på vagt konstant, hundene skulle luftes, vi havde ikke mad i køleskabet til hele weekenden, og der var meget langt til butikker.

Vi kontaktede SOS og fortalte dem situationen, værkstedet syntes heller ikke at det var hensigtsmæssigt at vi overnattede på gaden uden for, og det fortalte vi til SOS, vi mente at vi var berettiget til et hotelværelse eller i hvert tilfælde et sikkert sted at overnatte, SOS fortalte at de ikke kunne gøre mere for os.

Mekanikeren på værkstedet sagde at der ikke skete mere skade på bilen hvis vi kørte langsomt og en kort strækning, passede på at motoren ikke blev varm, så han mente at vi skulle køre et sted hen hvor det var mere sikkert at overnatte.

Vi kørte til Havnen i Calais og fandt den skønneste autocamperplads ved molen, her holdt vi i weekenden, hvor vi så kunne tage vores cykler og på dem kikke rundt i byen, vi gik ture langs stranden og hyggede os.

Mandag morgen kørte vi tilbage til værkstedet. jeg sov i camperen hele mandagen mens mekanikeren rodede med bilen da jeg natten mellem søndag og mandag havde siddet på toilettet med en spand foran mig og stadig var ret dårlig.

Kl 15.00 mandag eftermiddag var camperen repareret og vi begyndte hjemturen.

Det første vi igen hørte fra SOS var Kl. 16.00 mandag eftermiddag, hvor de ringede og meddelte os at nu kunne vi hente camperen - vi var temmelig vrede over den dårlige behandling vi havde fået af dem, så vi fortalte dem kort og godt at det var vi udemærket klar over, og at vi havde været undervejs hjem den sidste time.

Efter hjemkomsten klagede jeg til SOS over den dårlige behandling vi havde fået og den hjælp vi IKKE havde fået, det resulterede i at vi fik et pænt beløb på en Check som kompensation for de ulemper de havde udsat os for hvor de burde have hjulpet os.

Skulle vi igen få brug for SOS tror jeg at vi vil bede om at få tilsend på SMS hvad de lover os, og hvad der er aftalt første gang så vi har det at holde os til.

Det var en dårlig oplevelse og en tur der ikke er værd at skrive ret meget om.

Jeg måtte kontakte mit arbejdsplads tidlig mandag morgen og fortælle at vi var strandet i Calais og at jeg ikke kunne møde ind på arbejde.

Jeg valgte at koble et par fridage mere på da det sagtens kunne lade sig gøre, og vi havde et par overntninger på en dejlig campingplads i Sorensdonk i Belgien

En rigtig skøn plads med en fiskesø inde midt på pladsen, men desværre var alt rundt om søen optaget så vi fik en plads bag "første række", men med ganske kort vej til søen og slappede af og nød den begyndende sommer.

Forårstur til Harzen med

Amalie og Mathilde

maj 2007

13/5.

Efter afslutning af AC træffet i Bogense kørte vi ved 11-tiden mod Middelfart hvor pigerne skulle komme med toget fra København 13.35.

Vi var i god tid, så vi kunne få omrokeret lidt og få deres senge redt op før de kom.

Gensynsglæde - Dejligt at se dem igen!!!

Vi startede vores tur og aftalte at første stop skulle vi tage på den første rasteplads efter Kolding, her skulle vi spise frokost og servicere bilen, det havde vi ikke haft mulighed for i Bogense.

Der var både røget makrel og tunsalat og andre af pigernes favoritpålæg i køleskabet, så frokosten blev nydt, og der blev hyggesnakket og fortalt.

Efter indkøb diverse drikkevarer, kød og andre fordelagtige ting i grænsebutikkerne i Flensborg kørte vi til Rendsburg hvor vi fandt en dejlig autocamperplads.

I morgen skal vi prøve svævefærgen og Drypstenshulerne i Bad Segeberg

Kørt 220 km.

14/5

Efter oprydning, morgenmad, sengeredning og bad var vi klar til at køre videre. Morgenmaden måtte vi dele med et andepar, som kom og gjorde krav på deres del, gik det ikke hurtig nok, snuppede hunnen det ud af hænderne på os.

Vi kørte gennem Rendsburg og skulle finde svævefærgen som vi ville prøve at ”sejle” med over Kielerkanalen.

Det var en sjov og interessant oplevelse. I et lille hus udenfor restauranten, ned mod vandet, sad en mand og fortalte hver gang et skib nærmede sig. Han fortalte hvilket land det kom fra, hvor stort skibet var, hvad det sejlede med og hvor det skulle hen, og når skibet nærmede sig broen blev nationalmelodien fra landet hvor skibet hørte til spillet mens det sejlede forbi.

Vi hørte den Brasilianske, Norske, Russiske og flere gange den Tyske Nationalmelodi mens vi stod der.

Selve turen med svævefærgen var en oplevelse, der var kø da vi kom, men det tog ikke lang tid før vi kunne komme ombord, det gik hurtig med at komme over, og da vi nåede den anden bred holdt vi ind på parkeringspladsen så vi kunne gå ned til vandet og kikke det hele og få fotograferet lidt.

Vi kørte videre til Bad Segeberg hvor vi fandt en parkeringsplads og gik op til kalkbjerget. Vi var på en guidet rundvisning i minen, der var 9 graderders varme der nede, så da vi kom op og ud i luften igen virkede det helt tropisk varmt.

Vi var en tur i udstillingsbygningen, så en mængde ting, men pigerne havde ikke lyst til at komme ind hvor der var flagermus, så det rum undlod vi at se.

Vi gik en tur på toppen af det 90 m. høje bjerg og nød udsigten der fra, man kunne se 40 km. væk og da vejret var dejligt, var det en smuk udsigt.

For foden af bjerget kunne vi se det store friluftsteater hvor der hvert år opføres Karl May festspiele.

Kørte videre mod Hamburg, og sluttede dagen på Rasteplads Brunautal 40 km. syd for Hamburg med Bøf Bearnaise og nye kartofler.

Kørt 206

15/5

Forlod overnatningspladsen efter morgenmad, vi havde et enkelt stop for proviantering hvor efter vi fortsatte direkte til Goslar.

Havde fundet en plads i Bord Atlas hvor vi kunne overnatte tæt på byens centrum.

Pladsen var let at finde, og der holdt allerede 3 campere da vi ankom, vi fik en fin plads i et hjørne.

For at komme til centrum skulle vi krydse en befærdet vej og under en jernbanebro, så var vi midt i byen, det kunne ikke være nemmere.

Vi kikkede lidt i Wollworth, da der jo næsten altid er noget man kan bruge – for billige penge- Derefter en tur rundt og kikke på byen, vi endte på torvet på en fortovscafe hvor vi kaffe og kage, og pigerne en stor portion is.

Mathilde ville gerne låne kameraet og tage billeder, det klarede hun rigtig flot, tog nogle meget usædvanlige foto, og vi fik omkring 50 billeder mere med hjem, alle med motiver fra torvet i Goslar.

På vej tilbage til bilen kikkede vi vinduer hos en Guldsmed, og vi så nogle søde hvidguldsøreringe som pigerne hver fik et par af, og jeg måtte også lige selv have et par.

Efter aftensmaden gik vi igen en tur op til byen, gik et par timer rundt og kikkede på Bindingsværkshuse i de små gader og stræder, det ene hus kønnere end det andet, der var meget at kikke.

Ved 22-tiden på vej tilbage til bilen gik vi på cafe og fik et tiltrængt krus kaffe og pigerne et krus kakao, så var det også tid til at komme hjem og under dynerne.

Kørt 171 km.

16/5

Vi var oppe kl. 8.30 og gjorde klar til at køre mod Hahnenklee, vi kikkede lidt rundt og havde et par små stop undervejs der til, det var også blevet regnvejr, så vi havde ikke så travlt da vi havde planer om at ville op på bjerget, men det skulle gerne være i tørvejr.

Fandt en fin parkeringsplads hvor vi kunne holde uden at betale afgift. Smurte mad og pakkede rygsæk, derefter gik vi ned mod seilbahnen. Vi havde en halv time inden vi kunne komme op, så vi brugte tiden til at kikke i souvenir butikkerne. Pigerne var meget spændt på at skulle med bjergbanen, det havde de aldrig prøvet før, så alene det var en oplevelse.

På toppen af bjerget blæste det ret koldt, men vi gik rundt en times tid og kikkede før vi fandt nogle bænke hvor vi kunne spise frokost, det var blevet tørvejr, men stadig meget overskyet, så der var ikke nogen garanti for at det ikke kunne begynde at regne igen.

Vi fik spist frokosten, og var en travetur ned ad nogle af løjperne, derefter gik vi op på restauranten og fik noget varmt at drikke før vi begyndte at gå ned. Da vi kom ud fra restauranten begyndte det igen at regne, det var dog finregn så vi kunne godt gå turen ned uden at blive alt for våde.

Da vi kom ned til byen igen skulle vi handle lidt, vi havde ikke noget til aftensmad, så det var vigtig at vi i hvert tilfælde fik købt et eller andet. Vi ledte et stykke tid efter et supermarked hvor vi kunne få noget spiseligt. Vi var ved at opgive da pigerne oppe ad en lille gade opdagede en lille butik. De havde ikke meget, ingen køledisk, så der var ingen frisk kød. Vi fandt nogle dåser Kartoffelsuppe som vi købte. Der var kun dåsemad som eneste mulighed for at få et aftenmåltid.

Amalie havde en teori om at man i byen kun levede af dåsemad, for der var jo ikke noget sted man kunne købe frisk mad.

Kartoffelsuppen smagte skønt, så det var bestemt ikke nogen katastrofe at vi måtte nøjes med den.

Nu var det blevet rigtig regnvejr, så vi fandt en AC plads og overnatte på.

17/5

Det har regnet hele natten vejret er gråt og kedelig og stadig øsende regnvejr her til morgen. Vi venter på at regnen holder op så vi kan tage en travetur i bjergene, men som formiddagen går sker det ikke, pladsen er ved at være en stor sø, så vi vælger at køre.

Vi skal til at begynde at køre nord på, så vi kan nå op omkring Lübeck ved aftenstid, turen skal nemlig i morgen slutte med en dag i Hansa Park.

Vi havde flere pauser inden vi kom ud til motorvejen, det var blevet tørvejr og solen var kommet frem, så vi nød det efter næsten 2 dage med regn og gråvejr.

Ved aftenstid nåede vi Hansa Park og kørte ind på deres parkeringsområde, der stod allerede mange autocampere og en del campingvogne der skulle overnatte.

18/5

En dejlig dag i Hansa park som jeg vælger at gengive i billeder her under, pigerne syntes det var alle tiders og vil meget gerne tilbage der til en anden gang.

Vi kørte fra Hansa Park ved 18-tiden og var hjemme så vi lige kunne nå at slappe lidt af inden sengetid.

Vi har dagen i morgen hvor vi kan hygge os inden pigerne skal med toget til København søndag over middag.

Sommerturen i 2007 til Berlin, Tjekiet, Slovakiet, Ungarn og Østrig

Lørdag d. 11/8 2007

Vi skal starte ferien med et par dage i København.

Vi har bestemt os for at køre lørdag aften og tage en overnatning på rastepladsen ved Storebæltsbroen, der fra har vi omkring en times kørsel tilbage søndag formiddag for at nå København.

Vi nåede først Storebælt kl. 3.00 om natten da vi ikke kunne tage os sammen til at få slukket for den film vi var begyndt at se på TV, den var ret spændende, vi så den færdig inden vi lukkede huset af for de næste 4 uger, og fik startet autocamperen.

Pladsen ved Storebælt er en udmærket plads at holde på, vi bemærkede ikke larm fra motorvejen, og havde en rolig nat. Sov til kl. 10.00 næste dag, hyggede os med morgenmaden og var i København kl. 13.00.

Amalies 13-års fødselsdag skal holdes mandag, og vi køre videre mandag aften samtidig med at de andre fødselsdagsgæster tager hjem.

Vi skal være i Gedser, hvor vi har færgebillet til 02.30.

12/8

En dejlig søndag hvor vi slappede af med familien og nød at være sammen med børnebørnene, grillede aftensmaden i gården og sad længe der nede i det dejlige vejr mens ungerne legede.

13/8

Det har været en hård dag, op kl. 7.20 for at vække Amalie med fødselsdagssang og morgenhygge., Ved aftenstid gik vi ned til Heidi hvor vi skulle spise fødselsdagsmiddagen. En dejlig aften hvor vi igen sad i gården og spiste. Gik fra Heidi tilbage til Michael og Lone kl. 22.45 og var klar til at køre kl. 23.20.

Vi har god tid, så vi tager det rolig, når frem til færgen en time før afgang, der er ikke så mange biler, højest 30, så det tager ikke lang tid før vi er ombord. Efter en tår kaffe i cafeteriet får vi handlet lidt billigbøger på tilbud og Georg Jensen juleophæng og lyseholdere årgang 2008.

Når vi kommer til Warnemünde har vi været oppe i 22 timer, så vi er ved at være godt brugt. Har set at der er en Stellplatz i Warnemünde, der køre vi op og får sovet nogle timer inden vi køre videre mod Berlin. Det var lidt dumt at køre op til overnatningspladsen, vi skulle jo kun sove, og det kunne vi lige så godt have gjort på en parkeringsplads ved færgelejet, pladsen var fin og der var ro, men vi skulle under en tunnel for at komme der op, det kostede 4 euro hver vej, der skulle også betales parkeringsafgift, så alt i alt kom de 6 timer vi holdt der til at koste 20 euro…..

Kørt 190 km.

14/8

Start fra Warnemünde kl. 11.00 med kurs mod Berlin. Vi har fået sovet 5 timer, så vi er ved at være ovenpå igen

Vi stopper ved første rasteplads vi kommer til, så vi kan få ryddet lidt op i vognen og få en tår ekstra kaffe. Vi har været inde i Rostock og få tanket, det er udmærket kørevejr 23-24o C, overskyet med lidt sol ind imellem. Frokost på en rasteplads 75 km. før Berlin.

Nåede Berlin ved 15-tiden og var heldig at få en af de sidste pladser der var på Stellpladsen.

Fik cyklerne af og kørte ud for at finde et sted vi kunne købe lidt til aftensmad, ellers har vi slappet af. Helmer har siddet og nikket efter aftensmaden, så vi tørner nok tidlig ind i aften, vi skal være friske til i morgen hvor vi skal ud og se på byen. Ved 20-tiden syntes vi alligevel at vi lige skulle have lidt luft, så vi cyklede en tur, endte i centrum på Unter den Linden, og fortsatte til Brandenburger Tor. Vi har nu fået set et par af de steder i nat belysning, som vi vil kikke rigtig på i morgen når det er lyst. Det tager omkring 15 min. at cykle til centrum. Det var rigtig hyggeligt at køre rundt i byen by night, der var 22o C og dejlig lunt, der var rigtig mange mennesker i byen, fortovsrestauranter og cafeer var fyldt op.

Var tilbage ved 22-tiden og var ikke mange minutter om at komme under dynerne.

Kørt 234 km.

15/8

Cyklede fra Chausseestrasse, hvor stellplatzen ligger, midt på formiddagen, kørte først til Brandenburger Tor, derefter videre til Tiergarten hvor vi kørte rundt på stierne, vi så nogle store sten, som efter hvad vi forstod på inskriptionen, repræsenterede sten arter fra forskellige verdensdele, nogle af dem var fantastisk flotte med utrolige farver og farvespil. Videre til Potsdamer Platz. Det Jødiske monument som vi dog kun kikkede kort på, det vil vi se mere af næste gang vi kommer til Berlin. Kørte til Niederkirchnerstrasse for at se resterne af Muren, udstilling og museet som er der. Vi gik over gaden til Gross-Fesselballon hvor der var steder vi kunne spise frokost udendørs. Efter frokost fandt vi ud af at de på billetkontoret ved ballonen solgte guidede byrundture, vi købte billetter og ventede omkring et kvarter på bussen. Turen varede over 2 timer og vi fik set hvad man må og skal se af Berlins seværdigheder som turist. Efter vi igen var kommet tilbage til cyklerne kørte vi til Checkpoint Charlie og kikkede det en ekstra gang, vi var kørt forbi med bussen, men ville gerne se endnu mere der. Vi gik på Cafe Adler, som vi senere fik at vide er en meget berømt cafe, her fik vi en tiltrængt pause med eftermiddagskaffe hvorefter vi steg på cyklerne og kørte af Friedrichstrasse tilbage mod camperen. Handlede aftensmad på hjemvejen, var retur kl. 20.00 medbringende nogle ulækre pølser. Menu, Pølser og pastasalat. Strømmen var gået da vi kom tilbage, så ingen 220V før næste morgen, men det er ikke noget problem, vi kan fint klare os med de 12V, og ellers sætter vi inverteren til og laver 220V med den.

16/8

Efter at have fået afregnet med pladsen og serviceret camperen kørte vi kl. 11.30.

Det tog et meste af en time inden vi var ude af Berlin, kø, kø og atter kø. Stop for frokost 13.30 75 km. før Dresden.

Kørte til Zittau hvor vi krydsede den Tysk-Polske grænse, havde et kort stop i Polen for at få et par kartoner billige cigaretter. Efter knap 2 km. kørsel var vi ved den Polsk-Tjekkiske grænse. Vi kørte de sidste 80 km. og sluttede dagen på Camp Eden ved Jicin ved 20-tiden. Fik hurtig rigget til med markise, bord og stole og gik op i restauranten og fik aftensmad. Da vi var tilbage ved vognen efter en times tid, kom et ungt par Rasmus og Anja og hilste på, vi var de første Danske de havde set siden de tog hjemmefra 2 uger før, de havde taget 4 øl med som de bød på. Vi hyggede os og snakkede et par timer, det var blevet koldt så vi sagde godnat til hinanden. Vi tog en kop kaffe og en ostemad inden vi gik i seng.

Kørt 482 km.

17/8

Brugte dagen på at slappe af og cykle ind til Jicin, 6 km. Vi skulle i banken og have hævet Tjekkiske penge, det var for dyrt at bruge Euro da fik en meget dårlig kurs for dem. Gik rundt og kikkede butikker jeg lod mig lige friste hos en Guldsmed der havde 50% rabat og et par smukke ørenringe i vinduet, var forbi en hyggelig fortovs cafe som vi lige måtte holde pause på. Kom ind i en butik hvor alt var så billigt at det var svært ikke at gå helt grassat, Helmer havde pludselig fået et shopping gen, købte cowboybukser med stræk, nye Clocs, og en ny tegnebog i skind. Han købte mere end mig, hvilket er ret usædvanligt, men han brugte kun lige omkring 100 kr. Jeg købte nogle bodystocking, sparkedragter og natdragter til vores lille barnebarn der skal komme til februar.

Tilbageturen til campingpladsen var ret hård, i hvert tilfælde for mig, vi skulle det meste af vejen køre op ad, en strækning på omkring 2 km. gik det bare rigtig meget op, så jeg måtte opgive, stå af cyklen og trække.

Da vi kom tilbage sad vi ude under markisen og så på ”naboens” børn der havde travlt med at bygge tømmerflåde ved søbredden.

Gik igen i restauranten og spiste aftensmad, vi valgte det dyreste på spisekortet, noget sammenkogt som smagte rigtig godt, men føj hvor var det stærkt, godt vi havde mælk i køleskabet til at neutralisere det stærke, fik is til dessert og alt i alt kostede det under 80 kr. inc. drikkevare at gå op og spise. Gik tidlig i seng, men havde svært ved at være i vognen da røg fra alle bålene kom ind i vognen.

Det er tilladt at tænde bål på campingpladsen, mange Tjekkiske mennesker på pladsen laver deres mad over bål, om aftenen hygger en hel del af campisterne sig med bål om, så mens vi var der var der bål ved næsten hvert telt og campingvogn, det var da så hyggeligt, men føj! Allerede ved aftenstid før det blev mørkt, lå der en dyne af røg over søen og campingpladserne, det var ubehageligt og lugten var i vogn og vores tøj flere dage efter vi havde forladt pladsen.

18/8

En hård dag, vi tog på vandretur i Cesky Ray (Det Böhmiske Paradis) Vi valgte en kombineret rute omkring 10 km.

Vi havde pakket rygsæk med rigelig drikkevarer, madpakke og frugt. Gik rund om søen og op gennem skoven til vi kom til en landevej, på den modsatte side af vejen var der en indgang til parken, nogle boder med mad og souvenir.

Startede med at gå på en nogenlunde plan sti, men det skulle også blive et af de få steder hvor det var plan i området, vi gik op ad klipper og små bjerge, ad trapper udhugget i klipperne ad klippestier, gennem slugter og klippespalter hvor vi måtte gå sidelæns for at komme i gennem, det var en meget flot tur. Se billederne her under.

Da vi kom hjem kørt vi over på nabocampingpladsen og spiste en Steak, den var både god og billig for 2x mad 2 øl og 2 Cola kostede det 56 kr.

Det blev koldt ved 21-tiden, så vi købte en is og kørte hjem til vognen og spiste den til aftenskaffen.

19/8

Startede dagen med den helt store rengøringstur. Kerry havde fældet meget, det er heldigvis ved at være på retur, så nogle af den million hundehår der var kommet de sidste par dage skulle ud af vognen. Fik luftet sengetøj og tæpper, børstet og støvsuget møbler, støvsuget gulvtæpper og førerhuset fik bagefter den helt store tur nu hvor jeg var i gang . i

Frokost i skyggen under markisen inden vi pakkede sammen og startede mod Prag. Havde problemer inden starten da vandpumpen pludselig brændte sammen, vi havde heldigvis en reservepumpe, dog ikke så kraftig som den gamle, men det er bedre end ingenting. Af sted kom vi, men først ved 16-tiden, vi skulle heldigvis ikke køre så langt, så det var ikke det store problem.

Problemer fik vi først da i skulle finde pladsen vi skulle holde på i Prag, den skulle ligge på en Ø i floden i udkanten af byen, ikke langt fra centrum, det tog os over en time inden vi fandt vejen til Øen, GPS`en førte os rund over det meste af Prag, vi har ellers været godt tilfreds med den til nu, men her var den ikke meget værd. Kort efter vi nåede pladsen og havde fået os indrettet blev det et forrygende uvejr, det lynede og tordnede, regnen stod ned i lårtykke stråler i næsten 2 timer. Det var et flot skue, og vi sad da heldigvis i tørvejr med aftenskaffen. Vi kunne ovre på den anden side af floden se et flere udrykningsblink holde samme sted det meste af aftenen, det viste sig dagen efter, at en meget lille biflod/Å, som normalt var ført under promenaden langs floden, havde ført så meget vand med sig fra regnvejret, at det havde skyllet brosten og vejbelægningen væk på promenaden og en dyb rende med kraftig strøm af vand var opstået. De blå blink var politibiler der holdt og afspærrede området.

Kørt 135 km.

20/8

Prag – Tog en lille færge fra campingpladsen og sejlede over floden, gik langs Promenaden omkring 2 km. til Karlsbroen, gik lidt rundt og kikkede på omgivelserne før vi endte i gårdhaven til McDonald, det var både en sjov og en ret forstyrrende oplevelse samtidig. I gårdhaven var der filmoptagelse, det var interessant at se på, men konstant blev vi bedt om at forholde os stille, der måtte ikke snakkes, larmes med papir o.l., og ingen, undtagen skuespillerne måtte gå ind og ud, så det tog noget længere tid at spise end vi havde regnet med. Da vi endelig kunne rejse os og skynde os ud benyttede vi chancen inden vi blev ”tvunget” til at blive der endnu længere tid.

Vi fortsatte op til slottet, og det var lidt af en bjergbestigning, 212 trin skulle vi op af, det var dog ikke så slemt….

Efter alle de mange trapper fik vi set os om oppe ved slottet og endte senere på en cafe hvor vi drak eftermiddagskaffe og nød den pragtfulde udsigt ud over den gamle by.

Fra Slotshøjen gik vi igen ned og tilbage over Karlsbroen og fortsatte op i den gamle bydel, her kikkede vi på de gamle smukke huse, og butikkerne skulle vi også kikke godt på, især var jeg fascineret af de mange flotte Marionet dukker. Var inde i er stormagasin hvor vi fik handlet en smule og derefter gik det hjem ad.

Lige ved Stormagasinet var en Metrostation, og vi fandt ud af at vi kunne komme med en gul linje mod campingpladsen. Med lidt hjælp fin vi trukket billetter, kom med toget i den rigtige retning og kom af på det rigtige sted, MEN så var vores held for denne ellers så dejlige dag hvis opbrugt ……..

Vi vandrede rundt omkring en time før vi fandt vejen over til Øen og heldigvis havde vi regnslag i tasken for det begyndte så småt at regne, og inden vi nåede hjem øsede det ned.

Vi fik det våde tøj hængt til tørre, og vores våde sko stillede vi ud under vognen så de stod lidt skjult, de kunne tørre en del til næste dag. Lidt mad og så under dynen så vi kunne være friske til i morgen.

21/8

Oh what a night ….

Kerry havde fået rigtig dårlig mave, så var vi ikke hurtig til at komme ud af sengen blev måtten brugt, så jeg tog hende op i sengen så jeg kunne mærke når hun skulle ud, hun havde åbenbart ondt også, for hun kunne ikke finde ro, og det var uvejr og tordnede, så det var slet ikke særlig sjovt at skulle ud med hende mange gange i løbet af natten, heldigvis har hun det godt igen, så i dag står hendes menu på kogt ris og kogt kold vand, så hun kan få maven helt i orden igen.

Da vi kom ud af vognen til morgen var Helmers nye dyre kondisko (1000 kr. ) som han lige havde fået fra USA stjålet, så hans humør var på 0-punktet det meste af formiddagen.

Det har regnet hele natten, og nu til formiddag er det stadig gråvejr og byger og kun 18 grader.

Kørte fra Prag kl. 10.00

Startede på motorvejen med at køre i ”glo-kø” da der var sket et færselsuheld i modsatte kørebane.

De første 20-30 km. ud af byen var der rigtig fin vej, men så var det beton vej og værre end at køre på et vaskebræt. Stoppede ved 12-tiden for at få en kop kaffe, på rastepladsen var der nærmest modtagelses komite, straks vi stoppede kom 2 unge mænd løbende, det viste sig at være et par onge Danske mænd på vej til Balatonsøen, de kunne ikke betale for deres mad på restauranten da man ikke ville tage mod Euro, så de ville høre om vi kunne hjælpe dem og veksle deres euro til Tjekkiske penge. Vi reddede dem fra ”opvasken” , de fik betalt deres regning og vi fik en tiltrængt kop kaffe inden vi fortsatte.

Vi blev enige om at vi kun ville køre det halve af hvad vi havde planlagt i dag da vi var kørt fra Prag en dag før vi egentlig havde beregnet.

Fandt en lille by Hustorpeck, syd for Brno hvor der skulle være en campingplads, den var lidt svær at finde da den lå lidt skjult fra vejen og med en dårlig skiltning. Det viste sig at det var et lille hotel der havde en del hytter og et stykke græs op ad byens stadion og nabo til friluftsbadet, da vi fandt det var et fint sted, og lille, lige noget for os.

Vi er de eneste udenlandske turister, i hytterne bor nogle familier med børn, og der er 8-10 små telte med skolebørn på Lejrskole.

Her er rigtig billigt, drikkevarer er den halve pris af hvad det kostede i Prag….

Vi gik over i restauranten og spiste aftensmad, det var meget spændende, og spisekortet var kun på Ungarsk, så vi vidste heller ikke helt hvad vi fik bestilt, men vi valgte det dyreste, så mente vi at vi ikke kunne gå helt forkert.

Det var meget underlig og og samtidig utrolig anrettet, det lignede en mellemting mellem Eifeltårnet og Mt. Everest.

Et bjerg af 3 kugler bras kartofler med løg, der var most og lavet som kugler, oven på det en snitzel, en skive røget flæsk og et stykke kyllingebryst oven på dette var der lagt små røgede pølser i stjerneform, og midt i pølsestjernen lå en ½ fersken her i sad et spyd med druer og flere mini pølser og ved siden af mosen lå en friturestegt Camentbert, desværre havde jeg ikke kamera med der over, for det var et syn for guder.

Det smagte fantastisk og vi kunne dårlig rokke med ørene da vi var færdige, vi fik Øl og Cola til og efter maden Espresso kaffe, alt i alt kom vi af med 115 kr., det var vildt billigt, sjov og spændende, men bestemt ikke slankemad.

Vi gik en kort tur med Kerry som heldigvis er helt frisk igen, og så på hovedet i seng, vi var rigtig trætte efter forrige nat.

22/8

Da vi var ved at være klar til at starte gik vi over i receptionen for at betale, Helmer fandt ud af at han kunne komme på Internettet der ovre, så….

Vi fik startet ved 11.30 tiden efter næsten 2 timer ved computeren.

Kørte til Penny Markt og fik handlet, på vej ud af byen så Helmer en Skoda forhandler, og så måtte han jo lige ind og kikke, endelig fik han købt de tagbøjler han så længe har ønsket sig til sin bil.

Kørte nu mod den Slovakiske grænse, der var ikke langt, men vejen var et vaskebræt, et sted måtte vi køre i slalom og vi måtte begge være meget opmærksomme da der var virkelig store huller i vejen, huller som ville kunne ødelægge både dæk og bil hvis vi kom i et af dem med et hjul.

Vi kørte faktisk over grænsen uden at opdage det, først da vi kom til det Slovakiske grænsepoliti blev vi klar over at vi var kommet til et nyt land. Vi holdt ind og fik købt Vignetter til Motorvejen og fik vekslet lidt penge så vi havde kontanter.

Vi skulle nu mod Velky Meder, en lille landsby, men kendt for at have det største område med varme kilder og Termalbade i Slovakiet. Efter at have kort forkert et par gange fandt vi den rette vej til Velky Meder, GPS`en dækkede ikke Slovakiet, og vi måtte udelukkende køre efter et dårlig kort.

Vi havde adressen på to forskellige campingmuligheder, vi anede ikke hvor det kunne være og måtte søge efter det efterhånden som vi kom rundt i byen, vi valgte at følge vejen til Termalbadene, og i gaderne op til havde rigtig mange husejere lavet deres haver om til campingplads, vi kikkede ind i det første vi kom til og fandt det rimeligt, der var nogle teltcampister og et par hold der havde lejet sog ind i et par gamle udrangerede campingvogne, der var pænt og rent, området var velholdt og der var små træer så vi kunne få dele af vognen i skygge, så det blev vores valg for de næste par dage. Toiletter, bad og vaskemuligheder var ret primitive, men stadig rent og pænt holdt. Værten havde en lille bod oppe ved gaden hvor fra han solgte is, øl og vand, og der var et udendørs overdækket sted man kunne sidde og hygge sig sammen, her kom også lokale folk og sad med en is eller en øl om aftenen.

Vi syntes det var et rigtig hyggeligt sted …..

Fik lidt aftensmad og var oppe og købe en is efter maden, sad lidt og slappede af og snakkede med de andre der var der oppe.

Det var en meget varm aften, og en hed nat 22 grader, så dynen blev smidt af vejen og vi sov for åbne vinduer, det tordnede en del i løbet af natten, men der kom ingen regn der kunne friske op på den lummerhede nat.

Kørt 210 km.

23/8

En ekstrem varm dag, kl. 10.00 var det 29 grader i skyggen, til middag 33 grader, det lufter lidt, så hvis vi holder os i skyggen kan vi holde det ud. Kerry bliver sprøjtet med vand ind imellem så hun bliver kølet lidt ned, eller hun får gnedet pelsen godt med et fugtigt håndklæde.

Vi har cyklet en tur hen til centrum, ikke noget at råbe hurra for, 2 supermarkeder, nogle enkelte små butikker og en bank – og så er det det.

Vi har været henne og kikke ved Termalbadene, har besluttet at gå der op kl. 18.00 og se hvad det er for noget, så har vi 3 timer til at bade og kikke os rundt i, det ser ret stort ud, så vi må finde ud af hvad det hele er for noget. I morgen skulle det blive lidt køligere, så kan vi gå der op hele dagen.

Badet var stort, men skønt 5 udendørs og 2 indendørs bassiner, og i det ene udendørs bassin kan man svømme gennem et hul i muren og komme ind i et af de indendørs. Næsten alle bassinerne har en eller anden form for vandmassage og/eller spabad, det bliver rigtig fint at komme der over i morgen.

Kl. 20.00 gik vi op af vandet og fandt et sted udenfor området hvor vi kunne få lidt aftensmad. Der er rigtig mange små spisesteder og et par restauranter inde på området, men de var ved at lukke ned da vi var færdige med at bade.

Maden vi fik købt var det ringeste vi endnu har fået, og hvis det var standarten for grillmad i Slovakiet tegnede det ikke for godt, men det var heldigvis billigt.

2x 2 franske Hotdog, en kæmpe tallerken Pommefrites, en øl og en cola = 30 kr. Pommefriterne var varmet i mikroovn, lige som både pølser og pølsebrød, det meste var lunken og smattet og pølsebrødene så seje at man skulle rive dem over.

Nå, men det var billigt og vi var ikke særlig sultne.

Da vi kom hjem til pladsen gik vi op og fik ½ l. øl hver 5,50 kr. pr. stk. Helmer tog endnu en halv liter med ned til vognen som han kunne drikke mens jeg fik min uundværlige aftenskaffe ude under markisen. Vi sad ikke længe før det igen blev tordenvejr og en stærk blæst, så vi tog stole og bord under vognen og fik markisen rullet ind inden i vi krøb under et lagen.

Igen en hed nat med uvejr,torden og regn.

24/8

Var i Termalbadene fra kl. 11 til 19.00, det var virkelig en oplevelse, vandet i nogle af bassinerne var 42 grader.

Vi lejede sol senge, det var ret dyrt efter det Slovakiske prisniveau, over 5 kr. pr. stol, men når vi bragte dem tilbage efter endt brug fik vi næsten alle pengene retur J

Det var en rigtig skøn dag og vi fik rigelig sol og blev pænt røde.

Da vi kom hjem havde Kerry igen haft dårlig mave, Helmer havde været hjemme og lufte hende og da havde der ikke været noget, men vi måtte i gang med at få vasket et par små tæpper og hundekurven – stakkels hund - så der stod altså lige rengøring på planen før vi igen kunne afslutte vores aften på ” havebaren” med en iskold øl, is og kaffe, vi besluttede at køre videre næste dag og køre til Balaton søen.

25/8

Kørte fra Velky Meder ved middagstid efter at have fået støvsuget og ryddet op.

Det var igen blevet meget varmt, så Kerry fik et vådt hårdt opvredet håndklæde over sig, det så ud som om hun kunne lide det.

Vi var i et supermarked, fik ikke købt noget særligt, det blev til 4 kager, så nu skulle der rigtig smovses til aftenskaffen.

Helmer manglede en oplader til sin mobiltelefon Så vi var lige en tur i en elektronikforretning der var nabo til supermarkedet, her fik vi så ”brændt” nogle penge af, købte et kort over østlandene til GPS`en, så nu kan vi finde vejen ud af Slovakiet og finde rundt i Ungarn.

Kørte over Grænsen til Ungarn hvor vi igen skulle have Vignetter og lidt ”lokale” håndører i pungen.

Holdt nogle gode pauser undervejs og nåede Keszterly ved Balatonsøen ved 19-tiden.

Campingpladsen var i sig selv ikke det store hit, men vi må se på det i morgen, måske viser det sig at være godt nok, ellers finder vi et andet sted. Det gør måske noget at vi

næsten er omgivet af tyskere uden respekt for andre end dem selv, vores nabo blev vældig sur over at vi kom og lagde beslag på den plads han skulle have sin bil stående på, han fortalte os at vi kunne holde på den næste plads eller den overfor, begge de to pladser var mudderpøler og så blødt at vi aldrig ville være kommet der fra igen, han – den flinke nabo brugte selv i alt 3 pladser. De to tyske campingvogne på den anden side af hvor vi holdt brugte 2 pladser hver ud over de pladser deres vogne stod på.

Da jeg gik ind for at se damernes baderum, som så både pæne og tiltalende ud gik der en nøgen mand rundt der inde, det var – syntes jeg – en ubehagelighed, for ville der også komme mænd ind når jeg skulle bruge et af baderummene, det vil jeg ikke bryde mig om.

Der var en del bygninger med baderum på campingpladsen, så det var bestemt ikke på grund af manglende eller overfyldte baderum, det var sent på sæsonen, så der var ikke særlig mange på pladsen.

Der var en lille restaurant hvor vi gik ind og spiste Pizza før vi gik hjem og smuttede under dynen.

Her er det lidt mere køligt, kun 18 grader om natten, så det er til at holde ud.

Kørt 307 km.

26-27-28/8

Vi brugte dagene til at udforske Keszeterly på vores cykler.

Badede i campingpladsens pool og slappede af.

Byen var en hyggelig by med et slot for enden af gågaden.

Vi købte kæmpe bøffer og grillede om aftenen til sure miner

og skulende blikke fra vores naboer, de var endda demonstrativt ude at flytte deres bil. Vi morede os faktisk ret meget over deres barnlige opførsel, vi hilste meget venlig på dem hver gang vi så dem, de hilste igen, men man kunne se på dem at det bestemt kun var fordi de følte sig tvunget til det.

Et Belgisk par med et par unger som lå over for os fortalte at de konstant var blevet helt og aldeles ignoreret af vores naboer, og hver gang børnene var på vejen mellem pladserne blev der holdt skarp øje med at de ikke kom over på den forkerte side. Sådan nogle skulle nu hellere blive hjemme, de må da have en dårlig ferie, vi andre havde det fint og snakkede hyggeligt sammen.

Selve Balatonsøen er ikke noget at skive hjem om, selve området var rigtig fint, men der var ikke nogen af os der skulle bade i søen, Helmer havde ellers glædet sig til at komme der til da han havde hørt så meget positivt fra forhenværende kolleger. Vandet i søen lignede gammel overgemt sæbevand, det var gråt og grumset, der var slanger i søen, ved ikke hvad det var for nogle, men jeg så 2, og det var ret ulækkert.

Der var steder langs søen med fin sandstrand, men der var det ikke til at få bare et lille frimærke af plads, der var overfyldt, så vi valgte at bruge poolen

Tingene er noget dyrere her i Ungarn end de var i Tjekiet og Slovakiet, men stadig væk er det billigt, og Ungarn er et dejligt og smukt land.

Vi havde dejlige dage med fint vejr, men om natten uvejr med torden og regn.

29/8

Var klar til at køre kl. 9.30, skulle om og have frisk vand, af med toiletaffald og spildevand, det tog noget tid da vi havde problemer med at få vores vandslange til at nå, da vi var ved at være klar til at køre begyndte det at trække op til uvejr, straks vi kom ind i bilen styrtede det ned, enorme mængder af vand og det tordnede slemt. Da vi nærmede os grænsen til Østrig begyndte vi at kikke efter nogle butikker vi kunne få brugt de sidste Ungarske penge i. Vi kørte ind til et butikscenter/grænsebutikker, vi havde vel omkring 120 kr. til sammen, for dem fik vi nogle dagligvarer, kød til aftensmad, 2 flasker ”slave”-cognac og jeg fik en nederdel. Da vi kom ud havde vi stadig lidt småmønter og blev enige om at så kunne vi købe en kage til aftenskaffen, der var omkring 17 kr. og for dem fik vi 2 kager, 7 portionsposer med hundemad (6 kr. pr. pose i Danmark) og en stor pose tørfoder til Kerry, også noget af det der er dyrest hjemme.

Kørte over grænsen som kun var et par km. væk, var igen inde og købe Vignetter til de Østrigske motorveje. Bestemte os for at overnatte på en Stellplatz i Lizel, den var lidt svær at finde, men den var OK.

Det har regnet siden vi kørte fra Keszterly i formiddag, og det kunne se ud som om det er noget der fortsætter.

Kørt 316 km.

30/8

Det har regnet hele natten, nu er det tørvejr, skyerne hænger tungt ned over bjergene så vi kan ikke se ret meget

– desværre -

Kørte til Lichtensteinerklamm

Det var utrolig fascinerende, en fantastisk oplevelse at gå inde i den store kløft med vandets konstante brusen, vi brugte nogle timer der før vi igen startede bilen og kørte mod Salzburg.

En utrolig dårlig skiltning førte os hvis nok rundt gennem en stor den af det sydlige Salzburg før vi fandt campingpladsen. Pladsen ligger kønt, men det er svært at finde et sted der er nogenlunde plant, desuden er der meget smattet og mudret efter en del regnvejr. Vi fandt et sted under et par store træer, vi opdagede efter at vi havde været oppe i restauranten at vores nærmeste naboer formentlig var et dansk par, både bil og campingvogn havde danske nummerplader, men det var ikke noget vi ellers mærkede til, de havde ikke engang lyst til at hilse.

Regn – regn – regn, det er ved at være sengetid og det regner stadig, og har gjort det det meste af dagen, håber det bliver bedre i morgen når vi skal ind og kikke på Salzburg.

Kørt 186 km.

31/8

Cyklede til Salzburg, fik at vide at der var knap 5 km., men begge cykelcomputere stod på 8,8 km da vi nåede der ind. Vi var først en tur rundt at kikke på midtbyen før vi tog en lille bjergbane op til Borgen. Der var rigtig meget at kikke på, og først efter 3½ time kom vi ned til byen igen, nedenfor på kirkepladsen var der opstillet boder med mange forskellige ting der kunne købes, jeg ”kom til” at købe en hel del Mozart kugler, de skal dog med hjem, - må godt prøvesmages -.

Salzburg er en smuk by, men ikke så charmerende som jeg måske havde forestillet mig.

Cyklede tilbage til campingpladsen sidst på eftermiddagen og spiste igen aftensmaden oppe i restauranten.

1/9

Startede ved 9-tiden fra campingpladsen, ville til Berchtesgarden for at se Hitlers sommerresidens, kunne ikke finde det, endte på en slotsplads eller noget der lignede, blev enige om at, det måtte vi se en anden gang.

Vi stoppede ved et butikscenter hvor vi fik lidt frokost i deres cafe, var rundt og kikke og fik handlet lidt, derefter startede vi stille og rolig med at vende snuden mod nord for at nå Danmark i løbet af 3-4 dage, da vi også vil se lidt undervejs.

Kørte nogle timer mellem smukke bjerge og nød udsigten, jeg blev helt trist da vi forlod de meget høje bjerge og kom ud i det mere ”bakkede” landskab, jeg syntes det er så fantastisk smukt at køre i bjergene og nyder hvert minut.

Vi stoppede for at spise aftensmad og besluttede så at tage et stykke vej endnu. Nåede til en rasteplads nord for Nürnberg hvor vi overnattede.

Kørt 404 km.

2/9

Startede kl.10.00 efter at have sovet længe og hygget os med morgenmaden. Snakkede om kun at køre til Hann. Münden, der var ikke så forfærdelig langt, og der vil vi altid gerne have en overnatning, det er en smuk lille by hvor vi meget gerne vil komme.

Stoppede for frokost og ville tage en lang pause og nyde solen lidt da det nu igen var blevet godt vejr. Rastepladsen vi stoppede ved var noget af det mest beskidte og ulækre vi endnu har været på, så det blev til en hurtig gang frokost indendørs og hundeluftning, og så bare videre…..

Nåede Hann. Münden ved 14- tiden og valgte at tage stellplatzen der høre under campingpladsen. Fik en rigtig dejlig plads helt henne ved broen, vi havde så meget plads så vi kunne tage markisen ud, de andre vogne stod en del tættere, så vi var heldige.

Efter eftermiddagskaffen gik vi en tur op i byen, fik handlet aftensmad og hvad vi ellers lige stod og manglede . Det er altid så hyggeligt at gå rundt i den lille smukke by, og vi nyder at komme der.

Efter vi havde spist aftensmad smuttede vi lige en tur op på den Italienske isbar og fik desserten før vi gik hjem og krøb under dynerne.

Kørt 283 km.

3/3

Dagen startede med regn, det har regnet fra midnat, og vejret er rigtig trist.

Da regnen stoppede ved 11-tiden gik jeg en tur op i byen, manglede igen et par småting.

Fik købt det jeg skulle + en vinterfrakke, 10 par trusser og en taske. Mødte Helmer som også lige havde besluttet sig for at komme ud i luften nu det var blevet tørvejr. Heldig for mig, så kunne han hjælpe med at bære poser. Vi gik ind og spiste frokost på det italienske Pizzaria. Helmer foreslog at vi gik hjem og fik pakket og kørte videre, så kunne vi være i Flensburg i morgen og havde god tid til at handle, det gjorde vi så. Kl. 15 var vi klar til at køre, eftermiddagskaffen stod på termokanden og aftensmaden var lavet så den skulle bare varmes.

Efter et par gode pauser er vi nået nord for Hamburg på den første døgnbemandede rasteplads kl. er 22 og vi skal lige have en kop kaffe inden vi går til køjs.

Kørt 321 km.

4/9

Kom pænt tidlig af sted efter at morgenmaden var indtaget, var hurtig i Flensburg hvor vi startede med at køre til Immlerplane, vi manglede nogle småting til camperen, og skulle have en ny vandpumpe. Fortsatte til grænsebutikkerne hvor vi fik købt ind til køleskabet der hjemme, fik købt frisk pålæg og rugbrød.

Kørte over grænsen og op til Hærvejen hvor vi altid skal have en pause når vi kommer hjem fra det store udland, vi har efterhånden tradition for at skal ind i det lille stykke skov der kommer først på hærvejen, som jeg tror hedder Bommerlund plantage, her er spiste vi en sen frokost bestående mest af det nyindkøbte pålæg på frisk rugbrød, kunne sidde ude da vejret var blevet rigtig skønt igen, fik plukket en stor buket lyng inden vi pakkede sammen og startede bilen for at køre de sidste 100 km. hjem.